• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

O TRENINGU SŁÓW KILKA

Przez fitteam | W AKTUALNOŚCI | on Lipiec 24, 2013

Najlepszy trening na świecie czyli  trening systematyczny, indywidualny oraz  uwzględniający progresję wyników.

Milon z Krotonu – największy w swoich czasach zapaśnik grecki, zwyciężył sześciokrotnie w igrzyskach Olimpijskich oraz również sześciokrotnie w igrzyskach w Delfach co było w ówczesnych czasach wydarzeniem bezprecedensowym. Krążyły opowieści w jaki sposób ten legendarny sportowiec osiągnął niebywałą siłę. Otóż Milon codziennie podnosił cielę i nosił je nad głową wokół obory. Z każdym kolejnym dniem (treningiem) wraz z wagą cielęcia rosła siła Milona, aż do momentu gdy był on w stanie przenosić uniesioną nad głową dorosłą krowę.

Niech wstęp ten uświadomi wam jak duże korzyści  może przynieść trening systematyczny uwzględniający progresję.

Na co dzień mamy do czynienia z przypadkami osób, które trenują kilka miesięcy czy lat i coraz rzadziej dostrzegają jakiekolwiek efekty swoich treningów. Owszem w przypadku osób trenujących rekreacyjnie nie ma w tym większego problemu, jednak u osób wylewających hektolitry potu na treningach brak efektów może być bardzo frustrujący i prowadzić do zaprzestania jakiejkolwiek aktywności fizycznej . Artykuł ten ma za zadanie zapobiec tego typu problemom, aby to osiągnąć musimy najpierw zrozumieć działanie naszego organizmu. Nie wgłębiając się w aspekty czysto naukowe opisujące dogłębnie fizjologie człowieka przedstawię uproszczony przykład.

Nasz organizm podczas treningów możemy porównać do pracownika fizycznego pracującego na co dzień w fabryce przy taśmie produkcyjnej, jednakże mającego aspiracje osiągnięcia sukcesu. Na samym początku progresja jest spora gdyż nie pracując wcześniej na danym stanowisku musi poznać nowe elementy, nauczyć się obsługi maszyny, harmonogramu pracy, zasad BHP itd. ( podobnie jak organizm zmagający się z nowymi ćwiczeniami ) Jednak z czasem robiąc to samo na co dzień dochodzi do momentu stagnacji, czyli stopnia w którym nie jest w stanie dalej się rozwinąć, a więc jedyny sposób aby podnieść kwalifikacje jest zmiana stanowiska pracy (treningu). Ale czy przejście na podobny dział coś zmieni ?  Na pewno, choć nie da to spektakularnych efektów, a więc chcąc zapewnić efektywny rozwój takiej osoby powinien on awansować na brygadzistę dalej na kierownika zmiany, głównego kierownika  aż do dyrektora zakładu.

Jest to uproszczony przykład progresji treningowej nastawionej na osiągnięcie konkretnego celu, dość śmiały lecz często występujący u osób pracowitych i nastawionych na sukces. Tak samo postępuj planując swoje treningi, lecz pamiętaj! „Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane”. Każdy z nas podchodzi z wielkim entuzjazmem do treningu wyznaczając przed sobą wielkie plany i cele, niech was to nie pochłonie.

Jestem za wyznaczaniem ambitnych celów ale opartych szczegółowym planem działania. Powyższy przykład pracownika może nam w tym pomóc. Nie doszedłby do stanowiska dyrektora gdyby nie wyznaczył sobie planu działania i progresji opartej na stopniowych zmianach ( poszczególne stanowiska ).

Tak samo zrób Ty. Chcąc poprawić wyniki musisz w treningu uwzględnić problem stagnacji czyli momentu kiedy trening nie jest już wyzwaniem dla organizmu. Należy zmienić trening ale nie w sposób losowy. Jeśli interesuje Cię poprawa sylwetki nie postępuj jak koledzy z siłowni, a rozpocznij szczegółową kontrolę treningu. Skoro oczekujesz  spektakularnych efektów zaskakuj organizm w sposób zaplanowany, zmieniając ćwiczenia, liczbę serii i powtórzeń. Zapisuj kiedy co robiłeś i jaki miało wpływ na Twój organizm. Na przestrzeni czasu uzyskasz informacje jakie ćwiczenia dobrze wpływają na Twoją siłę, a jakie na wytrzymałość, w jakiej częstotliwości najlepiej Ci się trenuje oraz jakich sesji treningowych powinieneś unikać.

Mógłbym tak pisać bez końca ponieważ, prowadzenie dziennika treningowego pomoże Ci poznać swoi organizm na nowo i każdy kolejny trening będzie bliżej Twojego ideału.

A więc… Chcesz poprawić sylwetkę ?  Znajdź swój ideał , oceń co trzeba poprawić aby ją uzyskać i zacznij działać. Chcesz złamać 3h w maratonie ? Przeanalizuj ile Ci brakuje, oceń docelowe średnie tempo i zacznij działać. Jaki by nie był cel zawsze warto spróbować, dając z siebie 100%. Pamiętaj jednak, że nigdy nie masz gwarancji osiągnięcia pełnego sukcesu głównie przez sprawy związane z genetyką czyli indywidualnymi predyspozycjami genetycznymi. Przykład sprintera i maratończyka. Jeśli jesteś predysponowany do sportów wytrzymałościowych to z pewnością nigdy nie osiągniesz niebywałych osiągnięć w sportach siłowych i na odwrót. Nikt natomiast nie zabierze Ci radości i satysfakcji z uprawiania ukochanego sportu i przełamywania swoich ograniczeń.

Życzę powodzenia w dążeniu do ambitnych celów.

 

Jakub Napiórkowski z zespołem Fit Expert.

Brak komentarzy do "O TRENINGU SŁÓW KILKA"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE