• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

Trening podczas choroby? Czy warto?

Przez fitteam | W porady | on Listopad 30, 2016

W przypadku anginy jakikolwiek trening to kuszenie losu. Możliwe są ropnie, zapalenie nerek lub zatok, zmiany w sercu i szereg innych powikłań. Jeśli jesteś zdeterminowany, by zachorować o wiele poważniej niż na anginę – proszę bardzo. Możesz trenować!

W przypadku stosowania antybiotyków wszelki trening jest zabroniony, absolutnie. Nawet tydzień-dwa tygodnie po zakończeniu antybiotykoterapii dozwolona jest tylko umiarkowana aktywność fizyczna i zaleca się powolny powrót do ćwiczeń . A już nie warto mówić o treningu w trakcie brania antybiotyków . Infekcja bakteryjna oznacza, że organizm był osłabiony (i bakterie mogły nas zaatakować).  Trenując w trakcie brania antybiotyków dobijasz rannego. Nieważne, że „czujesz się już dobrze”. Jeśli trening w trakcie choroby spowoduje nawrót, z pewnością stracisz nie 2 tygodnie, a nawet kilka miesięcy ćwiczeń (potrzebnych na dalsze leczenie). W wyjątkowych wypadkach możesz na zawsze pożegnać się z aktywnością fizyczną (np. powikłania które uszkodzą Twoje serce).

W przypadku wielu chorób infekcja wiąże się z podniesieniem temperatury ciała (jest to jedna z reakcji obronnych organizmu). W badaniach naukowych udowodniono, że podniesienie się temperatury ciała stanowi stres dla organizmu. Dodaj do podniesionej wskutek choroby temperatury intensywne ćwiczenia – to prosta droga do problemów ze zdrowiem (odwodnienie, hipertermia). Wg badań  J. Górskiego w „Fizjologii wysiłku i treningu fizycznego”: „Wzrost temperatury wewnętrznej o 1 stopień celsjusza oznacza wzrost częstości skurczów serca o 9 uderzeń na minutę i zmniejszenie objętości wyrzutowej serca o ok. 11 ml

Dodatkowo jaki sens ma prowadzenie treningu przy osłabieniu? Gdy dotychczasowe lekkie obciążenie wydaje się ważyć tonę? Gdy po pierwszych kilkuset metrach biegu czujesz się jak po całym treningu? Lepiej odczekać, wrócić do formy i trenować z satysfakcją, a nie męczyć się przy najlżejszym wysiłku. W końcu jeśli przyjdziesz do klubu i rozniesiesz zakażenie, z pewnością inni ćwiczący będą Ci bardzo wdzięczni za taki „prezent”.

Powrót do treningu po chorobie.

Trening siłowy. Traktujemy wymuszoną przerwę jak roztrenowanie czy przerwę wakacyjną. Wracamy do treningu siłowego na małych obciążeniach (50-60% tego co przed chorobą). Stosujemy niewielką ilość ćwiczeń i serii.  Stopniowo i bardzo powoli zwiększamy ciężar. Pamiętaj, odniesienie kontuzji po chorobie na pewno nie przyśpieszy powrotu do formy!

Warte zastosowania są lekkie treningi obwodowe/stacyjne, po 3-4 serie na grupę mięśniową, prowadzone przez 1-2 tygodnie.

Bieganie – wracasz do minimalnej objętości, biegasz spokojnie, nie warto od razu próbować interwałów VO2 max, rytmów czy biegów progowych. Także istnieje tu duże ryzyko kontuzji oraz nawrotu chorób (m.in. górnych dróg oddechowych, grzybice stóp)

Zwróć uwagę na odpowiednie nawodnienie organizmu, dietę oraz ilość snu. Błędy popełniane w odżywianiu i regeneracji mają duży wpływ na odporność organizmu. Np. nadmierne przegrzanie organizmu, odwodnienie, schłodzenie lub przetrenowanie mogą być skorelowane z wieloma rodzajami chorób. Nigdy nie warto spieszyć się z powrotem do treningu, aby dłużej cieszyć się aktywnością.

Artur Barankiewicz
Trener personalny Fit Expert Gym

Brak komentarzy do "Trening podczas choroby? Czy warto?"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE