• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

Jak sen wpływa na nasz organizm?

Przez fitteam | W porady | on Czerwiec 1, 2017

Jakość snu ma ogromne znaczenie dla człowieka oraz jednocześnie jest jednym z najbardziej zaniedbywanych elementów, który ma wpływ na osiągane wyniki sportowe. Około 1/3 życia poświęcamy na sen. Jest to jedna z najważniejszych czynności życiowych obok jedzenia, bez których nie jesteśmy w stanie funkcjonować normalnie. Mimo to wiele osób zaniedbuje ten element, co powoduje wiele negatywnych skutków dla naszego organizmu.

Skutki braku snu:

– obniżony czas reakcji
– zaburzona koordynacja ruchowa
– zmniejszenie zdolności szybkościowo – wytrzymałości
– wysoki poziom hormonu stresu – kortyzolu
– zły nastrój i samopoczucie
– podejmowanie gorszych decyzji

Jak sen wpływa na nasz organizm?

Wielu osobom wydaje się, że to podczas ćwiczeń rosną nam mięśnie, stajemy się silniejsi, szybsi, skoczniejsi etc. Na przykładzie treningu siłowego podczas ćwiczeń nasze mięśnie się ,,rozkładają”. Podczas odpoczynku, a w szczególności podczas snu, nasze mięśnie rosną!

Korzyści płynące ze snu:

– wzrost hormonu wzrostu
– świeższy umysł do pracy
– większa koncentracja
– naprawa tkanek
– zwiększenie syntezy białek
– lepszy przepływ krwi
– mniejsze ryzyko kontuzji
– większa wytrzymałość i szybkość
– lepsza koncentracja

Ile snu jest potrzebne?

Większość osób potrzebuje 7 do 9 godzin snu na dobę, aby czuć się wystarczająco wypoczętym. Taka ilość jest odpowiednia, co potwierdzają liczne badania, które sprawdzały funkcjonowanie mózgu, sprawność naszego organizmu, a także ,,zachowanie się” naszych hormonów. Niewiele jest osób, którym wystarczy mniej niż 7 godzin.

Jak zwiększyć jakość snu:

– unikaj stresujących sytuacji na 2 h przed snem
– nie spożywaj alkoholu przed snem
– zadbaj by Twój pokój był przyciemniony
– wyłącz komputer, telefon, telewizor, wi-fi
– pamiętaj o właściwej temperaturze w pomieszczeniu w którym śpisz – ok. 20 stopni
– kładź się o tej samej godzinie, najlepiej między 21.30 – 23.00
– wstawaj o tej samej godzinie, najlepiej między 6:00 – 8:00
– nie pij kawy przed snem
– pamiętaj, że łózko jest tylko dla snu
– jeśli jesteś zmęczony w ciągu dnia, zdrzemnij się od 20 do 40 min

Pamiętaj, że zaburzenia jakości snu mogą doprowadzić nawet do depresji. Natomiast dbałość o Twój sen sprawi, że będziesz wypoczęty, skoncentrowany i o wiele bardziej wydajniejszy. Nie zaniedbuj tego!

Dariusz Kostuniak
Trener personalny Fit Expert Gym

Brak komentarzy do "Jak sen wpływa na nasz organizm?"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE