• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

Roztrenowanie – czy warto?

Przez fitteam | W AKTUALNOŚCI | on Sierpień 10, 2016

Roztrenowanie wpływa na zawodnika w trzech płaszczyznach.

Psychika:
Zaplanowany okres odpoczynku zaczyna wspomagać naszą psychikę jeszcze zanim nastąpi. W końcówce sezonu, kiedy ciało jest już wykończone, kiedy głowa myśli tylko o tym by odpocząć, kiedy ciężko jest się zmobilizować i wyjść na kolejny trening, wtedy perspektywa zbliżającego się roztrenowania bywa zbawienna. Dużo łatwiej jest nam znosić trudności, kiedy widzimy ich kres. Kiedy roztrenowanie się zacznie, wtedy nasza głowa oczywiście też odpoczywa. Zapominamy o ciężkich treningach. Nie zmuszamy się do niczego. Skupiamy się na odpoczynku.

Ciało:
Niemalże całoroczne intensywne treningi nie pozostają bez śladu w naszym organizmie. Mikrourazy, stany zapalne, ponaciągane mięśnie i ścięgna, bolące stopy, kolana, kręgosłupy. Wiele osób aktywnych fizycznie przedkłada osiągnięcie jakiegoś celu ponad leczenie kontuzji, dlatego często zdarza się, że na koniec sezonu mamy niezaleczone urazy, które od tygodni domagają się naszej uwagi.  Dlatego właśnie okres roztrenowania jest dobrym czasem na wizytę u lekarza, odpoczynek, leczenie lub rehabilitację. Przygotowania do nowego sezonu trzeba rozpocząć w pełni sił i basta!

Kompensacja:
Nasze ciało reaguje na bodźce fizyczne w jakże logiczny sposób. Jeśli zaczynamy dużo biegać, to wzmacniają nam się nogi. Jeśli zaczynamy dużo ćwiczyć ręce, to rosną bicepsy. Pomiędzy okresami intensywnych impulsów fizycznych muszą następować okresy luźniejsze, podczas których następuje właśnie budowanie nowych tkanek i wzmacnianie starych. Gdy ten proces się zakończy, można go powtarzać. Dlatego właśnie każdy sportowiec wie, że żeby wejść na wysoki poziom trzeba najpierw zejść niżej i dać ciału szansę na regenerację i przygotowanie do kolejnej fali wzrostowej i wzmożonego wysiłku.

Nie jesteśmy maszynami, ale nawet maszyny potrzebują od czasu do czasu iść do serwisu. Okres roztrenowania pomaga naszym mięśniom odpocząć, zregenerować się i zbudować zapasy energetyczne do kolejnego ciężkiego sezonu. Nie ma co się obawiać spadku formy. Przez kilka tygodni ciało nie zapomni tego co działo się wcześniej. Owszem, nasze wyniki się obniżą, ale szybko wrócą do normy jak tylko znów rozpoczniemy trening, a dodatkowo zregenerowane mięśnie będą w stanie nie tylko szybko nadrobić opuszczone treningi, ale także będą gotowe na jeszcze więcej obciążeń niż wcześniej.

Co robić w czasie roztrenowania?

Oczywiście odpoczywać. Rodzaj odpoczynku jest kwestią bardzo indywidualną i każdy powinien robić to, co lubi, byleby z głową. Jeśli w sezonie biegasz, to pomyśl o jeździe na rowerze, pływaniu, sportach zespołowych. Zaraz? A gdzie odpoczynek, zapytasz? To jest odpoczynek, aktywny odpoczynek. Spokojnie, jeżeli czujesz, że trzeba, to można zrobić sobie kilka dni (tydzień?) kompletnej laby. Lepszym jednak rozwiązaniem jest po prostu zluzowanie intensywności i objętości oraz zmiana rodzaju aktywności fizycznej. W ten sposób nasze ciało odpoczywa, angażujemy inne mięśnie, a jednocześnie nie pozwalamy spaść naszej formie, tak ciężko wypracowanej przez cały rok, albo i lata, na zbyt niski poziom.

Oczywiście jeśli ktoś leczy kontuzje, to sprawy mają się inaczej. Trzeba zrobić przerwę, to trzeba, nie ma wyjścia. I jeszcze jedna uwaga: jeśli w ramach roztrenowania bierzesz się za nowe sporty, na które w trakcie sezonu nie było czasu, to pamiętaj o tym, że Twoje ciało nie jest do nich przyzwyczajone i trzeba być ostrożnym by nie przesadzić.

Pamiętaj także, aby wykorzystać okres roztrenowania do nadrobienia zaległości towarzyskich. Jest to doskonały okres do tego, aby nieco mniej restrykcyjnie podchodzić do całonocnych imprez, objadania się, a dodatkowy czas, jaki masz dostępny gdy nie idziesz na trening, możesz wykorzystać na spotkania ze znajomymi, których nie dane Ci było zobaczyć od dawna

Ile czasu trwa roztrenowanie?

Ponownie jest to kwestia bardzo indywidualna i zależna od obciążenia treningowego w trakcie sezonu oraz od zmęczenia psychicznego. Im ciężej się trenuje tym lżejsze i dłuższe powinno być roztrenowanie. Najlepsi sportowcy (tacy co trenują często dwa razy dziennie) zazwyczaj praktykują przerwę trwającą około 3-4 tygodni. Warto zwrócić uwagę na fakt, że jest to wypoczynek aktywny, tak jak wspomniałem w poprzednim punkcie.

Jeśli nie trenujesz dwa razy dziennie (a zapewne tak jest ;)), to nie musisz robić tak długiej przerwy. Wystarczą Ci prawdopodobnie 2-3 tygodnie luzu i znów będziesz w stanie wrócić do normalnych obciążeń treningowych. Jeśli trenujesz rekreacyjnie, to może być tak, że roztrenowanie nie jest Ci wcale potrzebne. Ty najlepiej znasz własny organizm. Posłuchaj co Ci mówi i postępuj zgodnie z jego wskazówkami.

Artur Barankiewicz
Trener personalny Fit Expert Gym

Brak komentarzy do "Roztrenowanie – czy warto?"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE