• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

Właściwa regeneracja jako element treningu

Przez fitteam | W porady | on Marzec 29, 2017

Czynniki utrudniające prawidłową regenerację

W pogoni za efektami skupiamy się bardzo często głównie na zwiększaniu ilości lub intensywności naszych treningów. Wykonujemy je sumiennie, często zapominając jednak o tym jak ważną częścią planu treningowego jest regeneracja. W rezultacie nie osiągamy takich efektów, o jakich marzymy i czujemy się coraz bardziej zmęczeni i zdemotywowani. Wpływ na czas regeneracji ma zarówno ilość snu, dieta, suplementacja, ale również wiek oraz stan zdrowia.

Za mało snu

Jednym z głównych czynników powodujących, że nie potrafimy się zregenerować jest sen, a dokładniej rzecz biorąc jego zbyt mała ilość lub zbyt niska jakość. Sen to stan czynnościowy układu nerwowego, występujący na zmianę z czuwaniem. Bez snu nie jesteśmy w stanie się regenerować. Co więcej niedobór snu wpływa na zwiększone uczucie głodu i wyższy poziom glukozy we krwi. Chroniczny brak snu może wpływać na funkcje psychospołeczne oraz optymizm, a raczej jego brak.

Nadmierne pobudzenie

Zbyt częste sięganie po kawę, alkohol, leki – sprawia, że nasz organizm pozostaje nieustannie w stanie pobudzenia. Zazwyczaj mamy wówczas problemy z zasypianiem, jak i również po pewnym czasie z porannym wstawaniem.

Stan zdrowia

Wymienić możemy tu: nadciśnienie, zaburzenia hormonalne, chroniczny ból, zaburzona glikemia, niedoczynność tarczycy.

Przewlekły stres

Stresem nazywamy wszystkie reakcje organizmu wywołane negatywnymi bodźcami środowiskowymi, głównie zewnętrznymi. Stres może mieć charakter fizyczny lub psychiczny. Najbardziej groźny dla naszego organizmu jest stres przewlekły. Wiąże się raczej z mniejszymi lecz stałymi bolączkami. Zwykle jego przyczyną jest stałe zamartwianie się o pieniądze, pracę lub zdrowie, opinię innych, zbyt wyśrubowane wymagania wobec siebie.

Wysiłek fizyczny jest również rodzajem stresora. Chroniczny stres wpływa negatywnie na nasze samopoczucie, sprawność fizyczną i intelektualną, a także sprawność układu autoimmunologicznego. Cały nasz organizm może zostać wybity z równowagi poprzez stres.

Nieodpowiednio zbilansowana dieta

Zbyt restrykcyjna dieta staje się kolejnym stresorem dla organizmu. Tego z pewnością powinniśmy unikać. Dieta przeładowana produktami wysoko przetworzonymi, bogata w cukier i tłuszcze trans, jest nie tylko niedoborowa, ale zaburza również gospodarkę węglowodanową organizm. Unikać lub ograniczać powinniśmy produkty o działaniu prozapalnym, najczęściej wymienia się wśród nich rafinowany cukier, tłuszcze trans, nadmiar kwasów Omega 6, produkty przez nas nietolerowane (alergie, nietolerancje pokarmowe).

Odwodnienie

Odwodnienie przekłada się bezpośrednio na gorsze wyniki, zarówno w sportach tlenowych, jak i beztlenowych. Nawet niewielkie odwodnienie wiąże się ze spadkiem koncentracji, opóźnieniem czasu reakcji, precyzji ruchu, gotowości do podejmowania znacznego wysiłku oraz wzrostem subiektywnego poziomu zmęczenia.

Odwodnienie działa w negatywny sposób na regenerację powysiłkową, spowalniając transport substancji odżywczych w organizmie oraz upośledzając resyntezę glikogenu oraz syntezę białek. Dodatkowym wyzwaniem jest uzupełnienie traconych elektrolitów. Najczęściej niedobory dotyczą sodu i potasu.

Podsumowanie

Regeneracja jest bardzo ważnym elementem planu treningowego i to od niej w dużej mierze zależy, jakie efekty osiągamy. To właśnie w czasie regeneracji „mięśnie rosną”, a nie w czasie samego treningu. Jeśli chcesz osiągać zadowalające wyniki sportowe, koniecznie musisz zadbać o właściwą regenerację.

Piotr Majchrowicz
Trener personalny Fit Expert Gym

Brak komentarzy do "Właściwa regeneracja jako element treningu"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE