• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

Jak uniknąć zakwasów?

Przez fitteam | W porady | on Grudzień 28, 2016

Kwasica mleczanowa, znana jako zakwasy, to naturalna reakcja organizmu na intensywny wysiłek fizyczny. Kwas mleczanowy to produkt uboczny przemiany materii gromadzący się w mięśniach i krwi podczas ćwiczeń. Kwasica pojawia się zwykle na stosunkowo krótki czas i jest niegroźna dla organizmu.

Zakwasy – przyczyny

W czasie intensywnego wysiłku fizycznego w mięśniach dochodzi do przemiany glukozy w energię. Mięśnie stale otrzymują glukozę wraz z krwią, ponadto mają swoje własne zapasy. Dzięki systematycznemu treningowi możliwe jest podniesienie tego progu. Kiedy ćwiczysz na ułamek swoich możliwości, organizm wydziela bardzo niewiele kwasu mleczanowego, a ciało szybko usuwa ten już powstały. Człowiek jest w stanie ćwiczyć poniżej progu mleczanowego przez długi czas, nawet przez całe godziny bez wystąpienia zakwasów.

Objawy i leczenie

Z chwilą przekroczenia progu mleczanowego ćwicząca osoba zaczyna odczuwać zmęczenie, a ćwiczenia stają się nagle dużo trudniejsze i nieprzyjemne. Powstają zakwasy. Mięśnie bolą i pieką, serce bije jak szalone, a ćwiczącemu brakuje powietrza. Te partie mięśni, które są zaangażowane w dane ćwiczenie, nagle stają się bardzo zmęczone, a dyskomfort nasila się z każdą kolejną chwilą.

W krótkim czasie osoba praktycznie nie jest w stanie kontynuować treningu w dotychczasowym tempie. Zdania specjalistów są podzielone w kwestii, czy powyższe symptomy pojawiają się na skutek kwasicy mleczanowej, czy też są wynikiem działania innych substancji chemicznych i procesów zachodzących podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Kwasica mleczanowa to nieodłączny element forsownego wysiłku fizycznego. Czy jednak z powodu naturalnej reakcji organizmu mamy rezygnować z ćwiczeń? W żadnym wypadku! Dzięki regularnym ćwiczeniom możliwe jest bowiem podniesienie progu mleczanowego i przedłużenie czasu treningu. Jak wiadomo, ruch to zdrowie, dlatego warto włączyć ćwiczenia na stałe do swojego planu dnia.

Jak uniknąć zakwasów?

1. Woda  to podstawowy sposób na zakwasy. Często to odwodnienie powoduje bóle mięśni po ćwiczeniu. Co więcej, woda wypłukuje z organizmu zanieczyszczenia, a także kwas mlekowy, który powoduje ból mięśni.

2. Rozgrzewka powinna jak najlepiej przygotować cię do wysiłku. 5-10 minut na bieżni, orbitreku czy rowerze to najlepszy sposób na to, aby po ćwiczeniu nie pojawił się ból mięśni i zakwasy.

3. Kiedy kończysz ćwiczenia, nie zapomnij jeszcze raz zrobić sobie czegoś w rodzaju rozgrzewki. 5-10 minut na rowerze, orbitreku sprawi, że całe ciało wypłucze z siebie kwas mlekowy, który powoduje ból mięśni po ćwiczeniach. Taka „rozgrzewka po ćwiczeniach” jest szczególnie polecana po ćwiczeniu nóg.

Aby uniknąć zakwasów statyczne rozciąganie zostaw sobie na koniec. Rozciągaj szczególnie te partie ciała, które były najbardziej wykorzystywane podczas ćwiczenia. Każde rozciągnięcie wytrzymuj 20-45 sekund.

Artur Barankiewicz
Trener personalny Fit Expert Gym

Brak komentarzy do "Jak uniknąć zakwasów?"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE