• +48 571 238 017
  • Kontakt

    Pozostańmy w kontakcie!X

    ZOSTAW WIADOMOŚĆ

    Wysyłanie wiadomości. Proszę czekać...

    Dziękujemy za wysłanie wiadomości! Odezwiemy się wkrótce.

    Wystąpił problem w wysyłaniu wiadomości. Spróbuj ponownie.

    Wypełnij wszystkie pola przed wysłaniem wiadomości.

NOWOŚCI

Czy warto zadbać o roztrenowanie?

Przez fitteam | W porady | on Wrzesień 14, 2017

Czy warto to robić?

Deloadem nazywamy roztrenowanie. Jest to zaplanowany okres, który poświęcony jest na regenerację. Głównym celem deloadu jest regeneracja centralnego układu nerwowego, a także stanów zapalnych ścięgien i stawów.

Roztrenowanie trwa około tygodnia, a przy bardzo intensywnych treningach można zastosować go nawet przez dwa tygodnie. Deload zwykle polega na zredukowaniu obciążeń przy zachowaniu takiego samego treningu jak dotychczas.

Jak rozpocząć roztrenowanie?

Zazwyczaj polega on na zachowaniu aktualnego planu treningowego, jednak zmniejszamy o połowę obciążenia oraz objętość treningową. Wygląda to następująco: do tej pory wykonywaliśmy przysiady w czterech seriach z obciążeniem 80kg, to w czasie deloadu wykonujemy przysiady w dwóch seriach z obciążeniem 40kg.

Możemy również zredukować ilość ćwiczeń dodatkowych, ograniczając trening jedynie do głównych ćwiczeń wielostawowych. Taki trening nie jest tak męczący jak zwykle. Pamiętajmy jednak, że taki jest cel deloadu. Warto podczas tego okresu skupić się bardziej nad techniką wykonywania ćwiczeń i wzorcach ruchowych.

Kiedy zacząć?

To zależy od naszego stopnia zaawansowania. U osób początkujących planowane roztrenowanie nie jest konieczne. Jeśli jednak czujemy nadmierne przemęczenie, bóle stawów czy mięśni, to ewidentne znaki, że czas na deload. Roztrenowanie stosujemy wówczas po zakończeniu cyklu treningowego.

U osób średniozaawansowanych i zaawansowanych przeprowadzanie planowanego roztrenowania jest koniecznością. Nie ma dokładnych wytycznych mówiących o tym, jak często przeprowadzać dealod. Najczęściej planowane roztrenowanie przeprowadza się po 4-6 tygodniach intensywnego treningu. Deload należy zastosować zawsze, gdy pojawia się nadmierne zmęczenie lub bóle.

A co z dietą?

Z reguły na czas deloadu zaleca się obcięcie około 300kcal w związku z obniżonym wydatkiem kalorycznym. Jeśli jednak jest to czas redukcji, a my już przed deloadem znajdowaliśmy się w deficycie kalorycznym, lepiej będzie jeśli pozostaniemy na diecie bez wprowadzania żadnych zmian. Pozwoli to organizmowi łatwiej się zregenerować.

Jeśli itensywnie trenujesz pamiętaj o tym, jak ważne jest zaplanowane roztrenowanie. Odpowiednie umiejscowienie deloadu w planach treningowych pomoże uniknąć kontuzji i osiągać jeszcze lepsze rezultaty.

Piotr Majchrowicz
Trener personalny Fit Expert Gym

Brak komentarzy do "Czy warto zadbać o roztrenowanie?"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

COPYRIGHT FITEXPERT 2017. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE